Letter­liedjes

Letterliedjes biedt ouders en leerkrachten in groep 2 en 3 van het basisonderwijs een effectieve manier om kinderen letters te leren door middel van muziek en beweging. Het concept bestaat uit 34 liedjes, elk gewijd aan een klank(combinatie) uit het alfabet, met een duur van 45 seconden tot circa 1,5 minuut.

De liedjes worden uitgevoerd op de juiste toonhoogte voor jonge kinderen en muzikaal door een enkel instrument ondersteund. Bij de liedjes hoort een letterboek, waarin de letters worden getoond op een manier zoals kinderen die leren schrijven. Bij elke letter wordt ook het klankgebaar getoond, waardoor kinderen de letters kunnen horen, zien en doen. Daarnaast staat bij elke letter een rijtje hak-en-plak-woorden die helpen bij de ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn: individuele klanken herkennen en combineren tot een geheel. Deze multimodale benadering – het combineren van auditieve, visuele en motorische input – stimuleert de taalverwerving en versterkt de geheugenverbindingen, wat wetenschappelijk gezien effectief is voor het leren van nieuwe concepten en vaardigheden.

9