Onze missie

'Het juiste taalniveau'

Te veel ouders zijn zich er nog niet of onvoldoende van bewust dat zij cruciaal zijn voor de verwerving en ontwikkeling van taal van hun kind.

 

Juist in de eerste jaren is het gelukkig heel haalbaar om alle ouders te bereiken. Elke jonge (aanstaande) ouder komt in aanraking met diverse spelers rond het kind: van verloskundige tot consultatie-consulent, van huisarts tot toekomstige schooldirecteur, van oppas tot muziekleraar. Hiermee ligt onze missie binnen handbereik:

 

Met een structurele aanpak gaan we er samen voor zorgen dat alle 170.000 kinderen die jaarlijks worden geboren, op het juiste taalniveau aan de basisschool beginnen.

Flynn_LezenOpa.jpeg

Onze aanpak

Taalschatten gaat de vicieuze cirkel van laaggeletterdheid doorbreken. Daarvoor hebben ouders de kennis en handvatten nodig om kinderen de beste taalbasis te geven, en moeten de barrières om ook echt aan de slag te gaan worden weggenomen. Zo voorkomen we (taal)achterstanden later en schuiven we problemen niet door naar een volgende (levens)fase. In het licht van de hersenontwikkeling van jonge kinderen is de leeftijd van 0 tot 4 jaar een cruciale fase.

De aanpak van Taalschatten kunnen we onderverdelen in verschillende fasen. We zitten op dit moment in de pilotfase en daarna volgt de opschaling. Deze eerste fase bestaat uit vier stappen:

1

Brede beweging

Taalcompetenties zijn bepalend voor het succes van mensen als actieve burgers, en daarmee dus het succes van de samenleving. Taal heeft een grote maat-schappelijke relevantie en kan alleen worden verbeterd met een structurele ketenaanpak van alle relevante spelers. Number 5 foundation is de aanjager van de brede beweging die verder bouwt aan het gemeenschappelijke verhaal.

2

Wetenschappelijk onderzoek

Tilburg University voert wetenschappelijk onderzoek uit naar welke variabelen concreet in de interactie tussen Nederlandse ouders en hun jonge kinderen bijdragen aan een goede taalontwikkeling, evenals een goede cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van het kind. Onder meer aan de hand van desk research en veldonderzoek.

3

Ontwikkeling toolkit

Het onderzoek in de gemeenten, in combinatie met het onderzoek van Tilburg University en de inzichten vanuit de bredere beweging (zoals publieke en private partijen, en wetenschappers uit diverse disciplines) leidt tot een evidence based toolkit met tips en trucs. Hiermee kunnen ouders en spelers rond ouders en hun kind succesvol aan de slag met de taalverwerving en
-ontwikkeling.

4

Communicatie en opschaling

We willen dat heel Nederland weet van het belang van taalverwerving en -ontwikkeling van de jongste kinderen, en de rol die ouders hierin spelen. Daarom maken we een communicatieplan waarmee we Taalschatten zowel nationaal als internationaal op de kaart zetten. Ook werken we aan de uitbreiding van het aantal gemeenten. Daarmee bereiken we meer professionals die met het thema aan de slag kunnen.

Initiatiefnemers taalschatten

1_-logos-01

Number 5 foundation heeft als doel mensen verbinden die werken aan maatschappelijke innovatie: connecting for impact...

1_-logos-02

Tilburg University streeft ernaar om kennis uit te wisselen in verbinding met maatschappelijke partners om zo de samenleving vooruit te helpen...

1_-logos-03

Stichting Lezen en Schrijven zet zich ervoor in dat iedereen kan lezen, schrijven, rekenen en omgaan met een computer of smartphone...

Kern­partners

Op school speelt communicatie een centrale rol. Taal is voortdurend aanwezig, vanaf het moment dat de leerlingen binnenkomen tot ze weer vertrekken. Dit onderstreept voor mij het belang van een rijke talige omgeving waarin zij opgroeien.

Charlotte, leerkracht onderbouw basisonderwijs